Jumaat, Mac 18, 2011

Kemarahan? Grr...marah ni..marah ni...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Baiklah...apa motif saya tulis benda ni...baiklah.

1. Sejak kebelakangan ni rasa geram sangat macam nak bagi flying kick aje kat orang..hehe...
2. Rasa terpanggil pula..tiba-tiba aje..
3. Sekali sekala tulis....hehe...

Baiklah...sambung balik....

Sebelum....nak tanya...apa benda marah tu ye? Hehe..
-Menurut Imam al-Ghazali, sikap marah ialah nyalaan api yang bersumber daripada api Allah SWT yang menyala dan menjulang tinggi sampai naik ke hati.
Ok...jawapan kepada soalan tu saya copy paste daripada satu blog ni...di penghujung post ni nanti saya tunjukkan ye...

Baiklah...semua orang ada sifat marah..saya pun ada...anda pun ada..

(baiklah...siapa yang sepanjang hidupnya tak pernah rasa marah dan tak pernah marah orang sila angkat kaki dalam keadaan berdiri ye..nak tengok sikit ha....)

Selalunya kita marah sebab apa?
-sakit hati?
-tension?
-alasan tersendiri?
-tak ada sebab? (kronik tuu..)

Macam-macam alasan ada..kan?

Tipulah kalau saya kata saya tak pernah marah....banyak kali dah saya marah...tak terkira....malah paling lama saya pernah pendam rasa marah kepada seseorang ialah 2 tahun..ulang balik...2 TAHUN!

Bukan 2 minit, bukan 2 jam, 2 hari, 2 minggu, ataupun 2 bulan..tetapi dua tahun!!!

Ya..betapa teruknya keadaan saya ketika itu..

Tapi...saya telah belajar sesuatu daripada kesilapan saya itu..iaitu..

KEMAAFAN....
Ya...kemaafan..saya belajar untuk memaafkan orang..walau bagaimanapun sakitnya hati+jiwa raga saya tetap akan cuba sedaya upaya untuk maafkan kesalahan orang lain...kerana saya juga belajar...

TIADA SIAPA PUN YANG SEMPURNA DI DUNIA NI...kecuali Rasulullah SAW...

(Siapa kata dirinya sempurna memang nak kena sedas penampar..)

Ya...saya pun tak sempurna..saya pun buat salah..jadi apa hak saya untuk tidak maafkan orang lain? Kan?

Baiklah...jadi..soalan yang saya nak kemukakan di sini ialah...

Perlu ke kita berdendam dengan orang lain hanya kerana sesuatu yang remeh temeh?

Perlu kita bencikan seseorang itu walaupun sahabat kita sendiri hanya kerana satu kesalahan?

Ya...dari mana semua perkara ni datang? Dari perasaan marah! Marah yang tidak terkawal...marah yang tidak diletakkan pada tempat sepatutnya...

Ya..daripada sifat marah la saya belajar sesuatu...

KESABARAN...

Ya..sabar merupakan sifat yang berlawanan dengan sifat marah...dengan kesabaran kita boleh berfikir secara rasional...

Ini ada satu kisah yang mungkin kita pernah dengar...

Saidina Ali (Karamallahu wajhah) terbabit dalam satu peperangan di mana beliau hampir hendak memenggal leher musuhnya dan tiba-tiba musuhnya meludah mukanya.
Lalu Saidina Ali tidak jadi memenggal lehernya. Maka musuhnya berasa pelik lalu bertanya Saidina Ali mengapa tidak jadi membunuhnya.

Maka Saidina Ali menjawab: “Aku takut bahawa aku membunuhmu bukan kerana Allah SWT tetapi kerana marah kepada kamu kerana kamu meludahku.”

(Yang ni pun copy paste juga dari blog yang sama saya dapat jawapan untuk soalan pertama tadi tuu...)

Betapa hebatnya Saidina Ali bin Abi Talib kerana masih mampu menggunakan pertimbangan akal dan syariat walaupun ketika sedang marah..kalau kita macam mana? (Oh..malunya..)

Jadi...bukan saya nak kata tak boleh marah..tak..tapi biarlah marah tu di tempat yang betul..

Kalau kita marah bila orang hina agama kita...yes..itu memang patut...
Kalau kita marah bila nampak perkara kemungkaran..yes..itu memang patut...

Itu yang dinamakan marah bertempat.... :)

Jadi...bila kita marah..ada beberapa perkara yang anda boleh buat.. (err..cara ni ada yang saya selalu buat..dan ia memang berkesan..hehe..)

1. ambil wuduk (err...tu confirm semua tau kan?)
2. kalau marah ketika tengah berdiri..duduk..kalau tak hilang juga..baring... (ni pun semua dah tau)
3. baca apa yang patut..istighfar ke..selawat ke..mengaji ke.. (confirm! semua tahu) :)
4. tuliskan apa yang anda marahkan sangat di atas kertas sampai rasa puas hati...kemudian padam dan buang..hehe.. (ni cara saya..err..sebagai tambahan)
5. cakap pada diri sendiri..cakap la perkara yang membina..err..macam beri motivasi pada diri sendiri la...(yang ni saya selalu buat..hehe..) :D
Jadi kawan-kawan (alamak..skema betul)..marilah kita sama..kawal diri kita bila marah ye...

Nanti kita termarah kawan kita...dia kecil hati..susah kita nanti.. ;D

Baiklah..sampai sini saja...sekian terima kasih.. :D

Sumber untuk jawapan dan cerita = (sini)

p/s = jangan cepat marah, nanti cepat tua...hehe...
p/s (2) = banyak betul blockquote...
p/s (3) = err...rasa macam lari la ayat dari tajuk..hik3...redah aje laa... :P

Tiada ulasan: