Ahad, Mac 13, 2011

Corat-coret SBPI Jempol.. (Part 1)

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua!

(gambar ihsan daripada laman web sekolah)

Baiklah..seperti mana yang saya katakan pada entry yang lalu..saya nak ceritakan sikit-sikit tentang kehidupan di SBPI Jempol... :)

(entry ni khas untuk adik-adik kat luar sana yang nak masuk sekolah ni...ataupun yang nak tau macam mana kehidupan di asrama..ok?)


Ceritanya begini..

Selalunya bagi pelajar sekolah harian (terutama sekali yang jalan kaki pergi sekolah)..bangun pagi-pagi paling awal pun pukul 6.00 pagi kan? (siapa-siapa yang rumahnya jauh tu confirm la bangun awal kan?)

Tapi...kat SBPIJ..korang kena bangun lebih awal..bukan setakat nak elakkan daripada berebut bilik air...tetapi nak pastikan korang semua tak terlambat untuk solat subuh berjemaah...ada faham?

Kat sini..solat Subuh, Maghrib dan Isyak memang wajib...saya ulang lagi...WAJIB...solat berjemaah...kalau tak..nak kena denda la jawabnya..



Habis tu...waktu Zuhur dan Asar macam mana pula?

Hmm..yang tu lain cerita...sekarang cerita pasal proses pembelajaran pula..

Selalunya...pagi-pagi ada perhimpunan (hari Rabu perhimpunan rasmi)...kemudian belajar....rehat..belajar..dan pada pukul 1.40 petang (mungkin bergantung kepada kelas masing-masing)..semua pelajar dibenarkan keluar dari kawasan sekolah untuk ke surau (solat Zuhur) dan makan di dewan makan asrama...

Hehe..selalunya time macam ni mereka pergi makan dulu baru solat...takut lauk habis kan...sebab tu saya tak sebut waktu Zuhur sebagai waktu wajib solat jemaah...tapi...lebih afdal solat dulu baru makan...ok?

Lepas tu...pukul 2.30..pergi balik kelas..sambung balik belajar...lepas tu..dalam pukul 3 lebih macam tu (nampak sangat tak hafal jadual...) ..ada kelas persediaan (a.k.a prep) sampai pukul 4.30...

Kemudian..balik dorm la..hehe...tu kejap aje...duduk-duduk baring-baring...dah azan Asar pula...hmm...time macam ni...ada juga yang solat lambat (sebab ada minum petang kat dewan makan a.k.a DM)...sebab tu la saya tak sebut tadi...tapi...lebih afdal solat awal ye...nanti senang...hehe...

erk..apa motif letak jam...

Selepas solat Asar...ha...waktu riadah pula!! Yay!! Hehe...(padahal tak ada buat apa pun.. :P)..orait..waktu riadah ni bebas...korang nak pergi main-main kat luar ke...nak duduk dalam dorm pun boleh...tapi...selalunya saya gunakan waktu ni nak basuh baju...hihihi... :D

Kena basuh baju sendiri ke? Alaaaaaa.....

Orait my darling...don't worry...kat situ ada dobi ye...hari Isnin sampai Khamis aje..hehe...setiap dorm ada bakul dobi...dan maksimum korang boleh hantar baju korang ialah 4 helai...

Bakul dobi tu kena hantar kat tempat dobi pada awal-awal pagi lagi....ok? Tapi...ada tugas gilir-gilir siapa hantar bakul dobi..rilek la.. :D

Sambung balik...pukul 6.00..makan malam...(awal sikit..sebab waktu ni lebih afdal) :D

Hmm...waktu malam pula..seperti yang saya kata tadi...waktu Maghrib memang wajib solat berjemaah kan? Jadi...sebelum pukul 7.00...korang mesti dah ada dah kat surau...sementara tunggu tu apa salahnya...mengaji ke...hafal surah ke....hehe... :D

Lepas solat Maghrib....baca al-Mathurat..lepas tu...ada la aktiviti kat surau tu..bergantung kepada ketua Badan Dakwah dan Rohani (BADAR) la..mungkin dia akan buat..

- Tazkirah?
- Sesi menjawab soalan?
- Kullimin?
- Baca surah yasin?

Bergantung kepada ketua BADAR... :D

(*Kullimin = Kuliah Lima Minit..)

Macam mana kullimin ni? Ha...nanti ketua BADAR akan pilih mana-mana muslimin (muslimat tu jarang la..) untuk beri ucapan..err...nama pun kuliah kan? Confirm benda yang bermanfaat...hehe...

Baiklah..cerita tentang SBPI Jempol akan disambung dalam part 2..Insyaallah...sekian terima kasih... :D