Jumaat, Ogos 17, 2012

Ramadhan 1433H ku... :)


wahaha...macam inilah rasanya menghadap buku selama sebulan di asrama.. :D

Assalamualaikum dan salam sejahtera! Sedar tak sedar dah nak masuk akhir Ramadhan dah...nak update pasal Ramadhan...tak dapat la...dah nak habis baru nak update..

(macamlah ada yang tengok blog ni.....cehhh..)

Apa yang saya suka tentang Ramadhan kali ini...




  • Berlangsungnya trial SPM (SBP)
Wuhuu...memang kecut perut la....bukan sebab lapar...sebab mengenangkan betapa GEMENTARNYA menghadapi UJIAN yang merupakan langkah yang kedua TERBESAR sebelum hadapi SPM sebenar..wuu....memang sebulan menghadap buku aje la ye...

(lebih-lebih lagi Sejarah....mau putus fius gua..)

Tetapi..syukur Alhamdulillah...Matematik Moden bolehlah dikatakan senang SIKIT..SIKIT sahaja...tak BANYAK pun... (n_n)

Ada hikmah juga trial masa bulan puasa ni...antaranya..

  1. bila dah sepanjang waktu menghadap buku je...memang tak terasalah lapar tu..masa terasa sekejap saja..malah lebih terisi kot..
  2. bulan puasa banyak berkatnya...kalau buat solat hajat time-time macam ni..Insyaallah...lebih mudah untuk dimakbulkan...banyak buat amal Insyaallah...DIA akan permudahkan kita ketika hendak menjawab soalan.

nak buat macam time exam boleh tak? hehe.. (JANGAN...TAK BERKAT NANTI..)



  • Dapat pergi ke bazaar! Wuu...
Haha... Ramadhan + Bazaar = sinonim sangat! Antara makanan dan minuman yang famous di kalangan warga sekolahku....

  1. Roti john! (feveret gua.. :P)
  2. Ayam percik!
  3. Air katira! (err....not in my list of favourites..)
  4. Air shakira! (pernah dengar tak...err..tak reti la nak explain....yang pasti rasanya macam ais krim!)
Saya? Cuma satu sahaja..gulai tempoyak! (a.k.a sambal daun kayu...bak kata family gua..)

Pergh...pekena sekali..memang nak lagilah! 

  • Iftar jama'ie tahun ni memang lain daripada tahun lepas!\
Kenapa? Sebab tahun ni...MAKAN NASI AMBENG!! Baru kali pertama dapat rasa makan nasi ambeng. Tapi sayang...makanan bukan main banyak..orang yang makan sedulang dengan saya pula...alahai...perut semua kecil-kecil belaka...saya? Orang terakhir yang makan pun tak mampu nak habiskan..aieee.... terpaksalah dibuang semua sisa-sisa tu..sob' sob'...ampunkan hambaMU ya ALLAH  kerana telah membazirkan nikmatMU... T_T 

le nasi ambeng..bayangkanlah 5 orang perempuan makan banyak ni...tapi ada gak yang berjaya licinkan satu talam tu...pergh...mantap!


Tapi..raya tahun ni memang tak dapat la nak enjoy sakan...sebab nak kena ambil TRIAL SPM NEGERI SEMBILAN la pula....adeh...11 subjek...nampaknya lebih kurang 22 paper la kena ambil..uuuuhhhh...tak pe tak pe... bittaufiq wannajah... :)

amalkanlah doa ini kalau anda terlupa ketika nak jawab soalan...Insyaallah..Allah akan bantu anda ingat semula...HAVE WILL IN ALLAH! :D


Doa-doa amalan untuk hadapi peperiksaan.. (saja nak rewind...)

1. Amalkan Ayat Seribu Dinar


2. Surah al-Insyirah (Alam Nasyrah) jangan lupa...


3. Doa ini ustazah saya selalu suruh satu kelas baca sebelum belajar...time PQS je baca doa ni..time subjek lain baca doa yang biasa tu...ehhe.. (jangan jadi macam saya.. =_='' )




Baiklah...sampai sini sahaja untuk kali ini...kepada rakan-rakan sebaya yang bakal menghadapi trial SPM lepas raya ni...saya nak ucapkan..SEMOGA BERJAYA! BIT TAUFIQ WA AN-NAJAH!!





Tiada ulasan: