Ahad, Mac 11, 2012

Who? What? Where? Never mind..

Assalamualaikum dan salam sejahtera!! Alhamdulillah..akhirnya dapat juga peluang untuk menulis lagi dalam blog ini (walaupun blog tak ada orang baca pun agaknya...sob3.. T_T)

Yeah...dah masuk tiga bulan kita lalui tahun 2012..amacam? Agak-agak lagi ok tak tahun ni daripada tahun lepas? Insyaallah...

Bagi saya..untuk awal tahun ni la...lagi ok agaknya darpada tahun lepas..kenapa?

  • saya dapat pick up time belajar!! Alhamdulillah!!
  • saya jadi senior...wuhuu..dan dapat junior yang awesome!!
  • saya dapat kembali sertai kelab memanah!! yay! rindu sangat!! pray the best for me!

Tapi...yang menjadi kejutannya...

SAYA JADI PENOLONG KETUA KELAS....AAAAAAAAA......

Seumur hidup tak pernah jadi leader (melainkan leader kepada adik-adik semata-mata..)..pap! Ambil tu! Huhu...saya akui..memang sukar sikit pada mulanya...sekarang saya dapat juga belajar sedikit demi sedikit...

Apa yang saya belajar sepanjang memegang jawatan ni..


  • peka dengan hal sekeliling
Secara jujurnya bahagian inilah yang saya lemah...sebelum ni (terutama sekali ketika di sekolah lama...) saya memang tak ambil tahu tentang hal sekeliling saya...bukan tak nak ambil tahu...cuma tak reti la!! Huhu..

Dulu tak ambil peduli...siapa yang tak ada dalam kelas ke...lantak la..janji belajar...dunia saya cuma ini saja...belajar...buat kerja sekolah...itu saja..pendek kata..hanya dengan BUKU (ok..saya bukanlah rajin..)

Sekarang....kena ambil tahu semua la..sebab saya yang akan jadi tempat tanya kalau ada apa-apa...

Masalahnya macam mana nak buat macam tu kalau selalunya SAYALAH ORANG TERAKHIR YANG TAHU SEMUA BENDA!!! EEEEIII!!! *meletup

Jadi...sekarang saya sedang belajar untuk jadi peka.. :)

  • jaga tingkah laku
Yang ni memang kena lebih sikit...sebab..cikgu kata..kalau nak tengok kelas tu..tengok ketua dia (alaa..ketua...saya penolong..hahaha..) tapi...kadang-kadang saya buat silap juga..banyak..

Jadi..saya sedang belajar untuk lebih menjaga tingkah laku saya.. :P

  • kawal perasaan
Ya...saya akui...saya memang seorang yang senang tertekan..argh! Kawan-kawan saya semua kata muka saya muka "tension"..walaupun saya tak tension pun masa tu!!!

  • kena ada hubungan baik dengan cikgu
Yes of course..sebab apa-apa hal antara pelajar dengan cikgu...cikgu mesti bagitahu ketua/penolong. Dan...keredhaan Allah terletak pada cikgu. :D

Selebihnya akan diberitahu bila dah dapat lebih banyak pengajaran...

Saya akui kadang-kadang saya terlupa yang saya ni penolong...hehe..kesian budak kelas saya sebab dapat penolong macam saya...kih3 (siapa suruh pilih aku? muahaha..padan muka korang! *kidding)

Tapi...jawatan ini memang telah menyedarkan saya tentang tanggungjawab..teringat hadis PQS form 5

Sabda Rasulullah s.a.w. dari riwayat Al-Bukhari yang bererti : " Kamu sekalian adalah pemimpin dan kamu juga akan diminta bertanggungjawab tentang apa yang kamu pemimpin.....

Panjang lagi sebenarnya hadis tu..

Tapi...mesej utamanya ialah..kita semua adalah pemimpin dan kita bertanggungjawab atas apa ynag kita pimpin...

Andai kata..
  • Kita yang sulung dalam adik-beradik...kita kena tunjuk contoh yang baik kepada adik-beradik kita..
  • Kita ketua pelajar...kita kena tunjuk contoh yang baik kepada pelajar lain..
  • Kita pemimpin negara..kita kena tunjuk contoh yang baik kepada rakyat kita..
  • Kita sebagai bapa..kita perlu tunjuk contoh yang baik kepada anak-anak kita..

Pendek kata..tidak kisahlah kita pemimpin bahagian mana...yang penting..kita perlu bertanggungjawab atas apa yang kita pimpin.

Baiklah....sampai sini saja...semoga kita bertemu lagi... :D Salams to all. Good day! :)
p/s = tajuk tak ada kena mengena dengan post kan? hehe..

Tiada ulasan: