Jumaat, Februari 04, 2011

Aduhai kawanku..usahlah engkau bersedih..

Assalamualaikum semua! Alhamdulillah..masih ada peluang nak update blog ni...


Hehe...amacam? Ok tak blockquote tu? Hihi...

 
Baiklah..balik kepada topik...


Sebelum saya start...saya risau sangat-sangat kalau anda tak faham...sebab ayat-ayat saya ni mungkin lebih kepada "girl talk" (duh! because I'm a girl!) ..tapi...kalau anda rasa anda boleh faham..bacalah..saya tak kisah...saya cuma risau saja... :D



UNIC - Atas Nama Cinta

(Tutup dulu lagu yang ada tu dan buka pula lagu ni kalau nak feeling....tapi...ikut anda la...saya cuma cadangakn saja...hihi..:D)
Baiklah...sekali lagi..berbalik kepada topik...
Alia (bukan nama sebenar) = Aku dah muak ar! Dah ar kena buang kerja! Nak cari kerja baru pun susah! Malang betul nasib aku ni!


Salmah (bukan nama sebenar) = I sedih la...I baru clash dengan pakwe I...I sayangkan dia sangat-sangat....kenapa dia buat I macam ni...


(dalam hati nak tergelak dah ni...tahan aje la..)


Ardini (bukan nama sebenar) = sedihnya..saya dah study dah...sampai larut malam lagi..dah buat dah ulang kaji..study group semua..kenapa result saya ada C! kenapa saya asyik gagal!!


Baiklah...itulah contoh-contoh kesedihan / kekecewaan yang kita pernah nampak di sekeliling kita.. jadi...what say you? (bak kata blog woot woot...hehe..ye ke? entah..dah lupa dah..)

Setiap kali kita kecewa / sedih...confirm ar rasa sakit gile nak mati kan? Rileks...pernah dengar tak ayat ni?
Ketika waktu hujan..kita tertanya-tanya di mana matahari...rupa-rupanya Allah SWT berikan kita pelangi.. :D
Err....lebih kurang macam tu la...pernah tak? :D

Ayat tu bukan saja-saja sebut cik abang, kakak, adik oii...ada maksudnya... :D

(eh eh! ada "abang" baca kat sini? wow..tak sangka la..tabik springg!! )

Ayat tu..membawa maksud lebih kurang macam ni...
Ketika kita meminta sesuatu...seperti result yang bagus dalam perperiksaan..atau kebahagiaan dengan orang yang tersayang...tapi kita tak dapat..kita rasa hairan..kenapa? Kenapa saya tak dapat?!! Tapi...pada masa hadapan..kita pasti akan terkejut...kerana kita dikurniakan oleh Allah SWT....sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kita minta dulu..
(hek eleh...macam ar gua tak tau! lu tak payah ar nak ajar gua!! )

Rilek...rilek....saja nak terangkan... :D

Sahabat dan sahabiah sekalian (saya rasa sahabiah lagi ramai...) ...semua kekecewaan/kesedihan itu tak lebih tak bukan adalah ujian daripada Allah SWT..

Allah SWT berikan kita ujian bukan kerana DIA benci kita...TAK TAK!! Malah....sebab DIA sayangkan kita la DIA uji kita....semakin DIA sayangkan kita...semakin banyaklah ujian yang akan diberikan..

(hipotesis diterima..)

Kenapa DIA berikan kita ujian? Sebab DIA nak tengok kuat tak iman kita...kuat tak CINTA kita kepada Allah SWT..

(Kalau saya salah...tolong betulkan...saya bukanlah orang bijak pandai..saya cuma pelajar biasa...)

Baiklah...kita dah maklum kan..apa function kita terima semua dugaan tu kan? Sekarang...ada beberapa soalan yang kita kena tanya kepada diri kita sendiri..(termasuk diri saya ni..T_T )

  • Kenapa kita selalu merungut akan masalah kita sedangkan orang lain juga ada masalah..malah..masalah mereka mungkin lebih besar daripada kita! Tapi...mereka rilek...cool aje...malah selamba aje gelak hahaha...padahal dalam hati menangis huwaa waa waa...

  • Kenapa kita kata hidup ni tak adil? Dan..kalau hidup ni tak adil...kenapa kita masih BERNYAWA untuk teruskan hari-hari kita kat sini? (serius...kalau tak adil memang kita dah mati dah awal-awal sebab hidup asyik susah aje...)

Jadi...apa yang saya cuba nak selitkan dalam entry ni..

  • jangan mengalah apabila anda ditimpa dugaan yang berat....percayalah...andalah insan yang terpilih oleh Allah SWT..kerana DIA takkan memberikan kita dugaan yang kita tak mampu nak tanggung...ada faham? maksudnya..kalau korang dapat la dugaan tu kan....itu maknanya DIA tahu korang mampu terima dugaan itu..

  • patah hati? cantumkanlah hati itu semula dan serahkanlah hati itu kepada Allah SWT untuk dijaga dan diberikan kepada insan yang benar-benar layak untuk menerima hati itu...

  • 5 perkara yang membuatkan anda tenang : solat, zikir, al-quran, muhasabah, ceria selalu!

  • time kita sedih tu mesti rasa macam nak menangis aje kan? menangis saja! carilah seseorang yang sudi mendengar tangisan anda (ceehhhh...) mungkin ibubapa anda? mungkin kawan anda? :D

  • dengar lagu yang bermotivasi pun best juga...contohnya...(Maher Zain - Insyaallah) ke... (UNIC - Atas Nama Cinta) ke..[err..lagu tu rasanya sesuai untuk orang yang patah hati...agaknya la..]

(Tak ramai nak luahkan perasaan kat ibubapa mereka...terutama sekali remaja...saya faham...sebab saya sendiri pun rasa malu juga....tapi...percayalah...mereka lebih berpengalaman dalam hidup ni daripada kita! Dengan kata lain...merekalah orang yang paling sesuai...)

(hek eleh...kau tu cakap aje lebih...bukannya kau buat pun!)

Hmm....banyak betul suara ghaib kat sini...hehe....


Orait....tadi dah baca kan pasal Alia, Salmah dan Ardini (semuanya bukan nama sebenar) tadi kan..orait...kita sambung balik cerita tentang mereka tu..


Jeng jeng jeng....3 bulan kemudian...


Alia (bukan nama sebenar) = Alhamdulillah...saya dah dapat dah kerja...siap naik pangkat lagi! Jadi manager! Alhamdulillah......


Salmah (bukan nama sebenar) = Owh...memang patut pun I clash dengan dia...rupa-rupanya di tu jahat! Padan muka dia masuk lokap malam tadi...huh! Baik konon!


(Orait..dah tak tahan lagi dah...saya nak ketawa! Hahahahahahahahaha!)
Ardini (bukan nama sebenar) = Alhamdulillah...setelah 3 bulan saya berusaha..Alhamdulillah....saya dapat 8A PMR...sekarang saya sedang menunggu tawaran daripada MRSM (senyum)

Tengok? Setiap dugaan / perkara yang terjadi pasti ada hikmah kan? Jadi...usahlah kita terlalu sedih/kecewa apabila ditimpa musibah...

(Saya kata USAHLAH TERLALU SEDIH...bukan USAHLAH SEDIH! Ok? Sebab saya tahu...automatik kita akan "down" bila ditimpa dugaan..kan? Ye la...saya pun "down" juga?! :D)

Erm.....baiklah...sampai sini saja bicara saya...Insyaallah...saya akan menulis lagi...


hehe...sekali sekala lukis pakai paint...hihi..edit guna picnik.. :D

(p/s = saya bukan pakar motivasi...cuma nak tingkatkan prestasi..hehe..)

(p/s (2) = saya tahu...agak "sengal" sikit cerita-cerita yang saya tunjuk tu kan? :D)

Tiada ulasan: