Selasa, Oktober 26, 2010

Cara untuk menghadapi kesedihanmu..

Hmm....agak pelik tajuk ni....selalunya..aku selalu tulis tentang aku ye tak? hehe...(mentang-mentang la blog sendiri ye..)

Asbab (sebab-sebab) saya tulis tajuk ni....

1. Semenjak dua menjak ni aku selalu nampak kawan-kawan aku sedih saja (aku tak tahu / pura-pura tak tahu kenapa...)

2. Aku pun sedih juga.... (kantoi..)

3. Sebagai seorang yang empati (perasan)....bila aku tengok orang tengah sedih / orang yang tak sedih tapi buat cerita sedih....aku pun turut sedih sebab melihat mereka sedih dan juga mendengar/membaca cerita sedih mereka....huhu..

(To my friends: jangan terasa plak...aku cakap secara umum aje...ok? =P)

4. Dah habis PMR tak tau nak buat apa.....

(Nota: Kalau nak sambung baca lagi...tekan tajuk / butang "baca lagi" di bawah...syukran! )

__________________________________________________

Ok...sebelum aku "straight to the point"..aku nak "corner" jap...

Aku sebagai remaja...aku tahu macam mana susahnya jadi remaja (err...susah ke?). Ye la...dengan mood yang sering berubah-ubah...dan juga rasa terkongkong sebab tak dapat buat tu buat ni..kecenderungan untuk terpengaruh dengan gejala sosial...dan banyak-banyak kes yang berlaku sekarang ni kebanyakkannya berpunca daripada remaja (orang dewasa pun ada gak..) (Nauzubillah!)

(Err...tak semua la rasa macam tu...bergantung pada orang la....tu pendapat aku...kalau ada pendapat jangan malu jangan segan..luahkan saja.. =D )

Dan...memandangkan aku dah takut nanti korang bosan tengok aku dah merepek ...aku "straight to the point" la....ok?

______________________________________________

Cara untuk menghadapi kesedihan...

1. Terima hakikat

Terimalah hakikat yang hidup ni macam roda...sekejap atas sekejap bawah....kita takkan sedih sentiasa dan kita juga takkan gembira sentiasa....jadi....senyum selalu..ok? =) Dan ingat...setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmah... =D

Paling penting...memori kita terbatas....kita takkan mampu ingat SEMUA benda...percayalah kalau aku cakap.....suatu hari nanti kita akan lupa peristiwa sedih kita...

2. Jadilah seorang yang optimis

Yakinlah....bahawa setiap kesedihan itu menjadikan kita lebih kuat dan matang dalam menjalani kehidupan....dan yakinlah....jika kita sabar menghadapinya...kita akan mendapat pahala kerananya...(saya cakap macam ni sebab kita muslim)



Rasulullah SAW telah bersabda,
“setiap musibah, bencana, kesedihan, kedukaan, penyakit, keresahan..hingga duri yang menimpa seseorang, maka Allah akan menjadikannya sebagai pelebur kesalahannya.”(HR. Bukhari)

(Err...bukan nak berlagak alim...tapi memang betul...)

3. Luahkannya

Ini yang kedua paling aku syorkan....kalau kita luahkan perasaan kita (tak kisahlah kat ibu bapa / kawan / diari (aku la tu...hehe..) .... Insyaallah....kurang sikit kesedihan tu....(kalau nak luahkan kat aku boleh gak...haha! gurau aje..)

4. Sibukkan diri anda

Buatlah apa-apapun yang korang suka...online? main game? buat aje...yang penting kerja utama dah siap...yang paling penting...apa yang korang buat tu bukan benda yang bukan-bukan ye..(sekadar beri peringatan..) dan..masa kena jaga..takut terbuang aje..

 <--- Kan bagus kalau dapat terjun bungee....


5. Pergi kepada-Nya

*( patutnya yang ni aku letak 1st sekali..kan?)

Kita perlu ingat...(dan juga ingatkan aku..)...sebagai seorang muslim...kita perlu tahu...dan ingat...bahawa setiap perkara yang berlaku merupakan atas kehendakNya...kerana Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita..Allah SWT takkan memberi dugaan yang melebihi kemampuan kita...

Bila sedih....selepas solat...doa banyak-banyak...bacalah zikirullah setiap kali korang rasa terbeban...Insyaallah....tenang hati...kerana....ibadat menguatkan iman dan hati..kan? =D

*(Peringatan untuk diri sendiri : Nazifa..kau jangan cakap aje...kau pun buat gak...)
______________________________________________

Sampai sini saja posting aku kali ini...Insyaallah...nanti tulis lagi...

(Nota: Ingatkanlah aku andai aku terlupa...dan andai aku sedih...ingatkanlah aku....la tahzan..)

( p/s = teingin lak nak makan maggi tomyam...hehe..)

2 ulasan:

jay kay berkata...

aku pun sedey..huk2..

Nurul Nazifa Azmi berkata...

huhu..kenapa sedih? =)
marilah kita sama2 kongsi kesedihan dengan kawan2..hik3..