Jumaat, Ogos 12, 2011

Ramadhan tiba! :)

Assalamualaikum dan salam sejahtera! Masih tak terlambat lagi kan nak ucapkan Selamat Menyambut Ramadhan? :)


Ramadhan tahun ni memang saya suka sangat....bukan sekadar dapat balik rumah tiap-tiap minggu...tapi..pada bulan inilah kita dapat lakukan ibadah dengan maksimanya...hehe... :P

Hehe...ye la...syaitan kan dah kena kurung? Yang tinggal cuma nafsu saja...dan....seperti mana kita tahu..nafsu boleh ditundukkan..betul tak?

Marilah kita sama-sama tingkatkan prestasi ibadah...ok? All right! :)

Baiklah..bulan Ramadhan tahun ini agak lain sikit bagi saya..kenapa?

Sebab ini Ramadhan pertama puasa tanpa keluarga...err..tapi hujung minggu dapat la. Terima kasih kepada cikgu sebab bagi balik tiap-tiap minggu... :)

Baiklah...sempena bulan Ramadhan ni...saya ingat nak kongsi topik...berkaitan dengan Ramadhan juga...tapi info ada sikit-sikit "copy paste"... :)


Baiklah...sebelum kita start...cuba tengok Surah al-Baqarah ayat 185..
Ayat ni memang secara umumnya menceritakan tentang kelebihan bulan Ramadhan. Bukan tu saja...cara nak tentukan bulan Ramadhan dan Syawal pun ada..dan..err...pendek kata..ayat ni tentang Ramadhan.. (nampak sangat tak reti nak cerita.. :P ) :D

Ok..memandangkan semua orang puasa bulan ni...tahu tak maksud sebenar puasa?

"Alaaa....lupa laa..."

Lupa? Ingat balik...buku teks PAI kan ada.. :D

"Ha! Dah ingat dah!"

Dah ingat? Bagus! Cuba sebutkan... :)
Puasa ialah menahan diri daripada melakukan perkara yang membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehingga terbenam matahari disertai dengan NIAT..ulang balik...NIAT..

Hehe...teringat hadis pasal niat... :) Kita zoom in dulu.. :)

إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه
Maksudnya: “Segala amalan adalah berdasarkan niat. Setiap orang hanya mendapat apa yang diniatkan. Justeru, sesiapa yang penghijrahannya adalah menuju kepada Allah dan RasulNya, maka penghijrahannya adalah penghijrahan kepada Allah dan RasulNya. Sesiapa yang penghijrahannya kerana dunia yang bakal diperolehi atau kerana wanita yang bakal dikahwini maka penghijrahannya adalah penghijrahan menuju kepada apa yang dingininya”.Hadis Sahih Bukhari dan Muslim

Hehe...hadis ni Ketua BADAR yang ajar..dan dia (ke beliau?) ulang banyak kali sampai kami (pelajar SBPIJ) hafal.. :)

Niat tu penting sebenarnya..bukan setakat syarat sah puasa....tapi niat juga penentu keikhlasan..dan dengan "direct"nya saya nak kata...penentu kita dapat pahala ke tak..

(ye la..kita buat sesuatu dengan niat nak dapat pujian..contoh la..memang kita akan dapat pujian..tetapi cuma dari penduduk bumi saja..penduduk langit? <-- ok..dah..kalau tak faham jangan tuduh saya hantar ajaran sesat plak ye.. :P)

Ok...otak 16 tahun saya ni tak la matang sangat...hehe...apa lagi nak bagi tazkirah...mesti nak corner sikit.. :P

Ok..secara umumnya...kalau nak tahu bulan puasa dah start ke belum kita tengok anak bulan kan? Selain cara tu...ada cara lain sebenarnya... :)

1. genapkan bulan Syaaban (30 hari)
2. hisab (yang ni saya tak faham..tanya orang dulu.. :D)

Ok...sampai sini saja...ada masa nanti tulis lagi.. :)

p/s 2 = musim mercun dah kembali daa...
p/s 3 = SBP = selamat berbuka puasa.. :D

p/s = exam P.Syariah masuk bab puasa..hahaha...

Cara nak tahu bulan puasa dah start ke belum..

Tiada ulasan: