Ahad, Disember 18, 2011

Hidup seorang remaja?

Fulla doll....comelnya..tak pernah nampak plak dolly ni kat Malaysia..ada kot...
(alaa....beli Barbie doll pakaikan dia tudung dengan baju yang boleh cover sudah...ahha... *merepek tak tentu pasal )


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua! Alhamdulillah...dapat juga update..walaupun dengan homework yang macam Burj al-Dubai  agak-agak banyak....hehe...nak dekat Form 5 la katakan..

Tentang cuti saya...walaupun tak dapat ke mana-mana tahun ni (DENGAN HOMEWORK NI NAK PERGI JALAN-JALAN?? HAHAHAHAHA...DALAM MIMPI AJE LA YE... *bikin gempak :P ) tetapi.. Alhamdulillah....terisi juga masa cuti saya...kelas tusyen...HOMEWORK *tak habis-habis  sekurang-kurangnya tak ada la buang masa duduk depan laptop "menelaah" facebook dan blogger...haha... *ye..saya ada facebook..cuma tak tunjuk...haha...


OK....hidup seorang remaja.. saya ada banyak perspektif...tetapi kalau nak cerita semuanya mungkin panjang sangat sampai boleh buat ubat tidur  , jadi saya ceritakan satu saja dulu.. :)


(dalam ni saja guna "aku" dan bahasa pasar + rojak....biar feeling sikit..hehe...no hard feelings ok? :D )

ini adalah story..

Hidup seorang remaja....

Aku seorang remaja yang berumur 16 tahun...29 Jun Insyaallah masuk 17 tahun...nak ambil SPM dahh...teringin nak jadi ahli astronomi...aku dah rancang dah metrik / U mana nak masuk..haha..this is my plan..aku tak tau la susunan plan aku ni betul ke tak sebab aku bukannya tau sangat pun aturcara dari sekolah ke IPT...haha...

ni kalau sambung belajar kat dalam negara..

ni kalau kat luar negara..

Korang tengok sendiri betapa jauhnya angan-angan aku..haha...aku anak sulung la plak..contoh adik-adik aku...harapan tertinggi mak ayah aku...huhu... T_T


Sepanjang aku hidup...well...walaupun berapa meluas pandangan aku (sebab tempat paling jauh  aku pernah merantau pun kat dalam negeri kelahiran aku juga..haha...boarding school at Jempol)...tapi..macam-macam gak la....kadang-kadang aku sendiri pun terkejut gak..ahaha..okay...biar aku story dulu... :P


Masa aku tingkatan 1-3 aku sekolah kat sekolah harian. Well...sekolah harian...standard ar lelaki dengan perempuan jadi best friend...siap tegur lagi "hai *nama kawan*" "weyh bro! what's up!" dan macam-macam lagi la...pendek kata...memang normal la..benda-benda macam tu..kadang-kadang siap pukul-pukul lagi...


Aku la orang yang kuat memukul tu...kalau aku tak puas hati...memang tangan aku naik ar...haha....aku pernah ar cekik seorang budak lelaki ni sebab dia ejek aku...haha...masa tu aku form 1..huhu...bila ingat balik...nak tergelak pun ada...malu pun ada..haha...haii...otak tak matang la plak..


Masa aku form 2...aku mula kenal apa tu couple..well...aku tengok ada la budak-budak sebaya aku buat...aku pernah ternampak 2 budak sebaya aku...seorang lelaki..seorang perempuan..berpegang tangan. Time tu memang aku panas gile ar...aku sound ar budak dua orang tu...last-last aku kena sound balik oleh budak lelaki tu..huhu....dan akhirnya tegahan aku tidak dilayan...cehh!!!

Ini la realiti budak sekolah harian..benda ni dah jadi common..

Masa form 3..aku mula la berubah sikit...daripada suka pukul orang dan kejar-kejar orang bila tak puas hati..aku try la..duduk diam-diam sikit..haha....start form 3 la..aku mula pakai tudung labuh kat sekolah... (sebelum ni pakai tudung segi 3 biasa je..)...keinginan tu mula bila aku tengok ada la dua tiga orang kawan aku ni yang pakai tudung labuh....tiba-tiba aku teringin plak nak pakai...macam best je..huhu..ye la...otak nak try macam-macam kan..

Mula-mula pakai...orait....panas tu aku akui...berpeluh ar baju...tapi...lepas seminggu..Alhamdulillah...selesa ar..malah rasa sejuk..hihi...Alhamdulillah... :)

Pendek cerita..aku dapat keputusan cemerlang la juga (8A 1B) dalam PMR...aku dapat tawaran pergi ke sebuah fully residental school kat Jempol, N9...jadi...aku terima tawaran tu dan berpindah.. :)

Kat sekolah baru..well...mula-mula memang tersiksa ar...kerja sekolah banyak..well..fully residental school la plak....sekolah tu plak memang jenis sekolah agama....jadi..pergaulan lelaki perempuan memang terbatas..semua budak memang wajib pakai tudung labuh. Handsock? DIGALAKKAN...

Nasib baik aku dah biasa pakai benda-benda tu...tak ada la teruk sangat...

Well...seriously aku cakap pengetahuan aku dalam bab batas pergaulan antara lelaki perempuan memang tak begitu mendalam...aku tak tau ikhtilat tu apa..sedikit demi sedikit aku belajar jaga batas..

Kat sekolah tu juga aku tak ada best friend lelaki..well..kalau ada pun...agak janggal...kat sekolah lama...well..seperti yang aku kata..lelaki perempuan jadi best friend memang common..tak heran ar..aku ada ramai kot.. :P

So..dah setahun aku duduk sekolah tu...setahun tu aku kena tarbiyah..well...sikit demi sikit rasa "Allah concious" tu masuk dalam diri aku...

Sekarang...bila aku teliti balik...memang susah hidup remaja ni...

Nak tau kenapa? Ini dia..

Kami dikelilingi oleh banyak dugaan dan godaan...

Pada saat ini kami mula mengalami tarikan lawan jantina...well...bahasa mudahnya..cinta monyet...suka budak tu la...minat kat budak ni laa....sebab pada masa ni memang kami dalam proses baligh...hormon masih kucar-kacir....tak tau apa maksud cinta sebenarnya.. LOL

Sebab tu ada kes couple...sampai pegang-pegang tangan....dating...dan yang tak boleh blah...clash aka putus. Lepas tu berlaku kembali episod tu..dengan orang lain plak...adehh..

Dan pada masa ni..darah kami panas..orang lebih tua tegur sikit..fuhh....memang dalam hati memberontak la..ego tinggi...rasa macam kami betul padahal...wekk...aku salahkan hormon pasal hal ni... :P

Well..bagi budak-budak yang iman kuat tu....memang diorang tundukkan habis-habisan la ego diorang tu...sampai menangis sebab punya la sakit nak lawan ego tu...huhu...

Bagi budak yang dah memang iman tahap super duper tu...diorang memang terima aje la..tanpa ada problem pun...pergh...orang-orang macam ni lah aku paling tabik! Dan cemburu...huhu... T_T

Dan satu benda tentang remaja ni ialah....macam-macam benda baru..pengaruh baru kami akan jumpa...gejala sosial...time ni nak tau macam-macam..macam mana rasa kalau ada bf/gf laa..macam mana rasa merempit laa...fuhh...memang membelenggu kami...yang malang akan tenggelam di dalamnya (nauzubillah min zalik!)..menanti kekuatan untuk terapung kembali dan bebaskan diri ke langit iman (pergh! puitis!)..

Bila aku fikir benda ni..aku takut plak nak masuk U...haha...aku masuk boardng school ni pun ada la warden/cikgu yang jaga...nasihat..kat U..memang bebas gile ar...pengaruh pun bebas..huwaa... T_T

Bagi aku...kehidupan remaja agak susah..sebab..time ni la kita bentuk diri kita...baik bentuknya...Insyaallah...sampai ke akhr hayat, malah keturunan pun baik-baik la jadinya..

Kalau sebaliknya? Ya Allah...Nauzubillah!

Cakap pasal kehidupan remaja...aku teringat la bait-bait satu lagu ni..

Dalam kehidupan ini..yang terindah..
Melalui usia remaja...

Ack! Aku rasa zaman remaja la paling menduga iman..haha..

Hihi....itulah perspektive saya tentang hidup seorang remaja..hehe..andai kata ada bahagian cerita tu yang membuatkan anda tersentap...saya minta maaf ye... :D

Sampai sini saja..Insyaallah...saya akan menulis lagi.. :)

p/s = berlagak macam dah dewasa sangat je..haha..banyak ke perspektif aku ni? macam hiperbola je.. :P

Tiada ulasan: